Vårtor Behandling med Laser

Vårtor orsakas av en virusinfektion. Den vanligaste typen får man på hand, fingrar, ben, fot och tårna. De kan vara störande. Oftast försvinner vårtor av sig själv innan ett halvår men de kan ibland kvarstå och kräva behandling. Vanliga behandlingar för vårtborttagning med vårtmedel och frysning är oftast inte effektiva, smärtsamma och kräver många behandlingar.

Behandling av vårtor med Nd:YAG laser har visat sig mer effektiv i borttagning av vårtor. Oftast räcker det med en enstaka behandling.

Vårtor Behandling

Hur fungerar behandlingen mot vårtor med laser?

Vårtor är orsakad av en virusinfektion i dom basala cellerna i huden. Behandling av vårtor med Nd:YAG laser bygger på att högintensivt ljus med en specifik våglängd, anpassad för vårtor, penetrerar huden och absorberas av dom basale cellerna som är infekterade av viruset och kärlen som försyner vårtan med näring. Där omvandlas ljuset till värme och orsakar död av de infekterade stamcellerna som producerar en överväxt av celler och blodtillförseln till vårtan reduceras. Vårtborttagning med laser kan effektivt ta bort infektionen och vårtväxten med svarta pricker.

Vårtborttagning med laser genomförs oftast på vårtor på:

• Hand
  • Fingrar
  • Ben
  • Fot
  • Tårna

Laserkliniken Södermalm är en av få laserkliniker i Stockholm med Nd:YAG laser. Behandling av vårtor med Nd:YAG laser är en mycket exakt och skonsam metod som även kyler huden för att minska risken för skador. Leg. läkare utför behandlingen. Det är 12 års åldergräns för behandling.

När ljuspulserna appliceras på huden får du en stickande och varm känsla. Smärtan försvinner snabbt efter att laserskottet är givet. Efter behandlingen kan det bildas en sårskorpa som oftast sitter i 1-2 veckor. Vissa kan också få en blodblåsa som försvinner av sig själv. Då de infekterade basala cellerna är döda kommer friska stamceller till området och producerar friska celler. Vårtan vill då torka ut och flagna av. Denna processen tar lite tid och det ta 4-5 veckor innan man ser effekt av behandlingen.

För 60 % räcker det med bara en behandling, men vissa kan behöva upprepade behandlingar med minimum 6 veckors intervall.

Du skall undvika solning, solarium och brun utan sol produkter i 4 veckor innan behandling. Detta för att solbrun hud inte skall absorbera ljuset och skadas. Undvik läkemedel som orsakar ljuskänslighet under tre dygn innan behandling. Du skall fila ned vårtan innan behandling då detta ger ett bättre behandlingsresultat. Du skall ha ren hud utan smink under behandlingen.

Du kan återgå till normala aktiviteter direkt efter vårtborttagningen, det är inget speciellt att tänka på.

Boka tid för behandling av vårtor med laser