Rosacea IPL Behandling

Rosacea är en vaskulär och inflammatorisk hudsjukdom som drabbar vuxna. Ca. 10 % lider av rosacea i någon form. Rosacea ger ytliga blodkärl, rodnad, knottror och finnar centralt i ansiktet på näsa och kinder. Sjukdomen kan förvärras av faktorer som kost, diet, alkohol och solning. Mediciner är ofta utan effekt vid den vanligaste formen av rosacea som ger kärl och rodnad.

Behandling med IPL laser mot rosacea tar effektivt bort ytliga blodkärl och reducerar rodnad och knottror i ansiktet på näsa och kinder.

Rosacea Alternativ Behandling

Hur fungerar behandlingen mot rosacea med IPL?

Rosacea beror på en inflammation som uppkommer till följd av förändringar i blodkärlen. Behandling av rosacea med IPL laser bygger på att högintensivt ljus inom ett specifikt spektrum av våglängder, anpassad för rosacea, penetrerar huden och absorberas av hemoglobin i blodkärl. Där omvandlas ljuset till värme och orsakar skrumpning av kärlen som därefter försvinner. Detta tar bort ytliga blodkärl och ger en reduktion av rodnad och knottror i ansiktet på näsa och kinder.

Laserkliniken Södermalm är en av få laserkliniker i Stockholm med andra generationens IPL laser, med ett perfekt anpassad våglängdsspektrum för rosacea, som gör kylning av huden onödig. Detta gör laserbehandling med andra generationens IPL en mycket exakt och skonsam metod för behandling av rosacea. Laserbehandlingen utförs av leg. läkare.

Du får information om vad som händer under hela proceduren. Du får ett ögonskydd för att undvika att ljuset träffar ögonen. När ljuspulserna appliceras på huden kan du känna en lätt stickande och varm känsla. Omedelbart efter behandlingen mörknar kärlen och en rodnad syns på det behandlade området. Rodnaden försvinner oftast nästa dag och i många fall ses redan då en förbättring. Eftersom kärlen tynar bort kan det ta ett par veckor innan de är borta.

Det behövs oftast 4 behandlingar med 3-4 veckors intervall.

Även om IPL laserbehandling är effektiv i att reducera rosacea tar det inte bort den underliggande orsaken till sjukdomen. Många får en ny försämring efter ca 1 år eller längre. När symtomen kommer tillbaks genomför man en ny behandlingsserie, men oftast räcker det då med 2 behandlingar med 3-4 veckors intervall.

För att förebygga ny försämring är det viktigt att tänka på att dessa faktorer som kan förvärra rosacea och framförallt rodnad:

• Sol
  • Starka kryddor
  • Heta drycker/mat
  • Alkohol
  • Värme
  • Kyla
  • Blåst
  • Krämer

Du skall undvika direkt solljus, solarium och brun utan sol produkter i 4 veckor innan behandling med IPL laser. Använd helst ett brett spektrum solskyddsmedel av SPF 30 dagligen under 4 veckor. Detta för att undvika att solbrun hud absorberar ljuset och skadas. Undvik läkemedel som orsakar ljuskänslighet under tre dygn innan behandling.

Du kan återgå till normala aktiviteter direkt efter IPL laserbehandlingen, men undvika hård träning tills eventuell svullnad lagt sig. För att minska symptom kan du applicera våta, kalla kompresser eller kylpåse på dom behandlade områdena i 15 minuter varje- till varannan timme. Om detta inte har tillräcklig effekt kan du köpa receptfri steroidkräm och smörja på två gånger per dag upptill 3 dagar.

Boka tid för IPL laserbehandling av rosacea