Rosacea IPL Behandling

Rosacea är en hudsjukdom som drabbar ca 10 % av vuxna. Rosacea ger ytliga blodkärl, rodnad, knottror och finnar centralt i ansiktet på näsa och kinder. Sjukdomen kan förvärras av faktorer som kost, diet, alkohol och solning. Mediciner är ofta utan effekt vid den vanligaste formen av rosacea som ger kärl och rodnad.

Behandling med IPL laser mot rosacea tar effektivt bort ytliga blodkärl och reducerar rodnad och knottror i ansiktet på näsa och kinder.

Rosacea Alternativ Behandling

Hur fungerar behandlingen mot rosacea med IPL?

Rosacea beror på en inflammation som uppkommer till följd av förändringar i blodkärlen. Behandling av rosacea med IPL laser bygger på att högintensivt ljus inom ett specifikt spektrum av våglängder, anpassad för rosacea, penetrerar huden och absorberas av hemoglobin i blodkärl. Där omvandlas ljuset till värme som skadar kärlväggen och orsakar skrumpning av kärlen som därefter försvinner. Detta tar bort ytliga blodkärl och ger en reduktion av rodnad och knottror i ansiktet på näsa och kinder.

Laserkliniken Södermalm är en av få laserkliniker i Stockholm med andra generationens IPL laser, med ett perfekt anpassad våglängdsspektrum för rosacea, som gör kylning av huden onödig. Detta gör laserbehandling med andra generationens IPL en mycket exakt och skonsam metod för behandling av rosacea. Laserbehandlingen utförs av leg. läkare.

Du får information om vad som händer under hela proceduren. Du får ett ögonskydd för att undvika att ljuset träffar ögonen. När ljuspulserna appliceras på huden kan du känna en lätt stickande och varm känsla. Omedelbart efter behandlingen mörknar kärlen och en rodnad syns på det behandlade området. Rodnaden försvinner oftast nästa dag och i många fall ses redan då en förbättring. Eftersom kärlen tynar bort kan det ta ett par veckor innan de är borta.

Det behövs en behandlingsserie på 4 behandlingar med minimum 3 veckors intervall. Orsaken till detta är att rosacea ger uppkomst av både grova och finare kärl i huden. Olik grovhet kräver olika behandlingar där pulslängden av laserstrålen anpassas till diametern på kärlen. Grova kärl rensas för man kan fokusera på rodnaden.

Även om IPL laserbehandling är effektiv i att reducera rosacea tar det inte bort den underliggande orsaken till sjukdomen. Många får en ny försämring efter ca 1 år eller längre. När symtomen kommer tillbaks genomför man en ny behandlingsserie, men oftast räcker det då med 2 behandlingar med minimum 3 veckors intervall.

Du skall undvika solning, solarium och brun utan sol produkter i 4 veckor innan behandling. Detta för att solbrun hud inte skall absorbera ljuset och skadas. Undvik läkemedel som orsakar ljuskänslighet under tre dygn innan behandling. Du skall ha ren hud utan smink under behandlingen.

Du kan återgå till normala aktiviteter direkt efter IPL laserbehandlingen och använda smink redan samma dag. Det finns inga hinder att gå till arbete nästa dag. Undvik hård träning tills eventuell svullnad lagt sig. Var försiktig med solning dom närmsta veckorna efter behandling.

För att förebygga ny försämring är det viktigt att tänka på att dessa faktorer kan förvärra rosacea och framförallt rodnad:

• Sol
  • Starka kryddor
  • Heta drycker/mat
  • Alkohol
  • Värme
  • Kyla
  • Blåst
  • Krämer

Boka tid för IPL laserbehandling av rosacea