Mörka Ringar under Ögonen Behandling med Laser

Mörka ringar under ögonen och trötta ögon orsakas av blodkärl, pigmentfläckar och nedbrytningsämnen som syns genom den tunna huden.

Behandling med laser mot mörka ringar runt ögonen är effektiv i att reducera mörka ringar under ögonen hos både kvinnor och män.

ta bort mörka ringar under ögonen män

Hur fungerar behandlingen av mörka ringar under ögonen med laser?

Mörka ringar under ögonen orsakas av blodkärl, pigmentfläckar och nedbrytningsämnen som syns genom den tunna huden. Behandling med laser mot mörka ringar under ögonen genomförs med IPL laser. Denna teknologin bygger på att högintensivt ljus inom ett specifikt spektrum av våglängder, anpassad för mörka ringar under ögonen, penetrerar huden och absorberas av olika ämnen:

• Hemoglobin i ytliga blodkärl
  • Hemosiderin i avlagringar
  • Melanin i pigmentfläckar
  • Bindvävnaden

I dessa ämnen omvandlas ljuset till värme som orsakar skrumpning av kärlen och förstörelse av pigmenten i avlagringar och pigmentering som därefter försvinner. Värmen stimulerar också till nybildning av kollagen och elastiska fibrer som ger en förtjockning av huden. Genom borttagning av orsakerna till mörka ringar under ögonen med laser kan man också reducera mörka ringar och trötta ögon.

Laserkliniken Södermalm är en av få laserkliniker i Stockholm med andra generationens IPL laser, med ett anpassad våglängdsspektrum för mörka ringar under ögonen, som gör kylning av huden onödig. Detta gör laserbehandling med andra generationens IPL en mycket exakt och skonsam metod för behandling av mörka ringar under ögonen. Behandlingen utförs av leg. läkare.

Att ta bort mörka ringar under ögonen med laser är något som första gång kan kännas lite läskigt. Du får information om vad som händer under hela proceduren. Du får ett ögonskydd för att undvika att ljuset träffar ögonen. När ljuspulserna appliceras på huden kan du känna en lätt stickande och varm känsla. Omedelbart efter behandlingen mörknar eventuelle kärl och pigment och en lätt rodnad syns på det behandlade området. Rodnaden försvinner oftast samma eller nästa dag. I många fall ses en förbättring omedelbart efter behandlingen medan den kollagenstimulerande effekten blir större över flera veckor.

Det behövs 6 behandlingar med 2-3 veckors intervall för optimal effekt.

Du skall undvika direkt solljus, solarium och brun utan sol produkter i 4 veckor innan behandling av mörka ringar under ögonen med laser. Använd helst ett brett spektrum solskyddsmedel av SPF 30 dagligen under 4 veckor. Detta för att undvika att solbrun hud absorberar ljuset och skadas. Undvik läkemedel som orsakar ljuskänslighet under tre dygn innan behandling.

Du kan återgå till normala aktiviteter direkt efter laserbehandlingen, men undvika hård träning tills eventuell svullnad lagt sig. För att minska symptom kan du applicera våta, kalla kompresser eller kylpåse på dom behandlade områdena i 15 minuter varje- till varannan timme. Om detta inte har tillräcklig effekt kan du köpa receptfri steroidkräm och smörja på två gånger per dag upptill 3 dagar.

Boka tid för behandling av mörka ringar under ögonen

Före & Efter