Laserbehandling av Acneärr med Fraktioner Laser

behandla acneärr

Acneärr är ett besvärligt problem för många. Acne är ett vanligt förekommande problem framförallt i ungdomen men även bland vuxna. Acne orsakas av för mycket produktion av talg med tilltäppta talgkörtlar med tillväxt av bakterier. Detta ger pormaskar, finnar, knottror och rodnad i ansiktet. För dom hårdast drabbade kan det även bildas djupare bölder i huden. Acneärr uppstår när huden skadas ned till de djupare hudlagren av inflammation från acne. Man får synlig ärrvävnad när huden läker med för lite eller för mycket bindväv. Detta ger acneärr med rodnad och nedsjunkna ärr med gropar eller upphöjda ärr med knölar. Behandling av acneärr med laser är effektivt i att reducera acneärr.
behandla acneärr

Vem får acneärr?

Det är omöjligt att förutspå exakt vem som kommer att få acneärr och inte från acne. Några personer har ändå en högre risk för att bilda ärr från acne och finnar. Risken ökar när man:

• har inflammatorisk acne med djupare bölder
  • behandlar acne sent eller inte alls
  • klämmer på finnar och pillar på sår
  • har en när släkting med acneärr

Vissa med mild acne kan få grova acneärr medan vissa personer med allvarlig acne kan klara sig helt utan acneärr. I tillägg till svårigheten av acne är viktiga faktorer medicinsk behandling, skötsel av huden och ärftlig belastning.

Hur får man acneärr?

Acneärr och ärr efter finnar orsakas av skada ned till de djupare hudlagren från inflammation. När acne har orsakat skada ned till läderhuden vill kroppen försöka att reparera skadan. Under läkningsprocessen bildas nya bindvävsfibrer. Kollagen gör vävnaden hållfast och elastin gör huden slät, stram och elastisk. Om kroppen reparerar skadan med för lite bindvävsfibrer får man nedsjunkna ärr med gropig hud. Om kroppen reparerar skadan med för mycket bindvävsfibrer bildas upphöjda ärr med knölar.

Vilka typer av acneärr finns?

Det finns två huvudtyper av acneärr:

• Nedsjunkna (atrofiska) ärr med gropar
  • Upphöjda (hypertrofiska) ärr med knölar

Nedsjunkna acneärr är vanligast i ansiktet. Nedsjunkna ärr delas igen in i undertypen rolling, boxcar, och icepick acneärr. Rolling ärr er vågformade depressioner i huden. Boxcar ärr är runda eller ovala breda depressioner. Icepick ärr är smala, djupa ärr. Upphöjda ärr är vanligast på bröst och rygg. Acneärr är oftast rödlila tidigt i förloppet och det tar ofta flera år innan ärren bleknar.

Hur behandlar man acneärr?

Acneärr behandling med fraktionerad laser är effektiv i att reducera ärr från acne och finnar. Laserbehandling reducerar acneärr med rodnad, gropar och knölar. Behandling med fraktionerad laser bygger på att högintensivt ljus med våglängd 1550 nm penetrerar huden i tusentals små, djupa kolumner där vatten värms upp. Kolumnerna sträcker sig ändå ned till läderhuden där bindvävnaden skadas. När bindvävnaden skadas måste den på nytt förnya sig själv. Det strömmar snabbt till blod i området som stimulerar tillväxten av nya bindvävsfibrer. Kollagen gör vävnaden mer hållfast och elastin gör huden slätare, stramare och mer elastisk. Sammantaget gör behandlingen med laser att du får mindre framträdande ärr med slätare hud med jämnare hudton. Detta krävs oftast fler behandlingar.

Under behandling mot acneärr får du ett ögonskydd för att undvika att ljuset träffar ögonen. Du får noggrann information om vad som händer under hela proceduren. När ljuspulserna träffar huden kan du känna en stickande och varm känsla. Behandlingen tar oftast 20 min. Omedelbart efter behandlingen kommer du att ha en rodnad och lätt svullnad. Svullnaden lägger sig oftast samma dag. Rodnaden försvinner oftast efter 2 dagar. Du kan uppleva viss torrhet de första dagarna. Efter några veckor märker du en gradvis förbättring av hudstrukturen och acneärr.

Om du lider av acneärr är du varmt välkommen att kontakta oss på Laserkliniken Södermalm för rådgivning och behandling. Kontakta oss på 073 700 47 34 eller info@laserklinikensodermalm.se. Vill du boka tid direkt, klicka på knappen och leta upp en tid som passar ditt schema!