Keratosis Pilaris

Keratosis pilaris är en kronisk hudsjukdom som drabbar ca 40 % av vuxna. Kvinnor drabbas oftare än män. Det finns en stor ärftlighet bakom sjukdomen. Keratosis pilaris orsakas av att hudens hornämne täpper igen hårsäcksmynningen vilket ger “gåshud” med små, grova, röda knottror kring hårsäckar på överarmar, lår och i ansiktet. Keratosis pilaris kan förvärras av kallt och torrt väder. Medicinsk behandling är ofta utan effekt.

Laserbehandling mot keratosis pilaris kan reducera knottror och rodnad och göra huden mer mjuk och län.

Gåshud Knottror Laserbehandling

Boka tid för laserbehandling av keratosis pilaris

Hur fungerar behandlingen?

Keratosis pilaris beror på att en överproduktion av hudens hornämne skapar hårda pluggar som täpper till hårsäcksmynningen. Detta gör att hårstrån och döda hudceller stängs inne vilket ger knottror i huden. Instängda hårstrån och döda hudceller irriterar huden och skapar en inflammation som ger rodnad.

Behandling av keratosis pilaris med IPL laser bygger på att högintensivt ljus inom ett specifikt spektrum av våglängder, anpassad för keratosis pilaris, penetrerar huden och absorberas av melanin i inåtväxande hår och hårsäckar. Där omvandlas ljuset till värme vilket avlägsnar pluggar som täpper till hårsäcksmynningen och skadar hårsäckarna. Detta reducerar knottror och rodnad och ger samtidigt en reduktion av hårväxt.

Laserkliniken Södermalm är en av få laserkliniker i Stockholm med andra generationens IPL laser, med ett perfekt anpassat våglängdsspektrum för keratosis pilaris, som gör kylning av huden onödig. Detta gör laserbehandling med andra generationens IPL en mycket exakt och skonsam metod för behandling av rosacea. Laserbehandlingen utförs av leg. läkare.

Du får information om vad som händer under hela laserbehandlingen av keratosis pilaris. Du får ett ögonskydd för att undvika att ljuset träffar ögonen. När ljuspulserna appliceras på huden kan du känna en lätt stickande och varm känsla. Omedelbart efter behandlingen kommer du att ha en rodnad och lätt svullnad kring hårsäckarna. Svullnaden och rodnaden försvinner oftast samma dag.

Det behövs en behandlingsserie på 3 behandlingar med minimum 4 veckors intervall. När symtomen kommer tillbaks får man genomföra en ny behandlingsserie. Läs mer här om garanti och resultat.

Du skall undvika direkt solljus, solarium och brun utan sol produkter i 4 veckor innan behandling. Använd helst ett brett spektrum solskyddsmedel av SPF 30 dagligen under 4 veckor. Detta för att undvika att solbrun hud absorberar ljuset och skadas. Undvik läkemedel som orsakar ljuskänslighet (t.ex. Doxyferm och Tetralysal) under tre dygn innan behandling.

Du skall undvika brun utan sol produkter i 4 veckor innan behandling. Det går bra att vara lite solbrun, men undvik aktiv solning och solarium i 1 vecka innan behandling. Undvik läkemedel som orsakar ljuskänslighet under 3 dygn innan behandling. Ta bort smink innan behandling.

Boka tid för laserbehandling av keratosis pilaris