Acneärr Behandling med Laser

Acneärr uppstår när huden skadas ned till de djupare hudlagren av inflammation från acne med finnar. Acneärr kan förekomma som både knölar, gropar och rodnad, men är ofta en blandning av alla.

Acneärr behandling med fraktionerad laser är effektiv i att reducera ärrvävnad och missfärgning.

Behandling acneärr

Boka tid för acneärr behandling

Hur fungerar behandlingen mot acneärr med laser?

Acneärr och ärr efter finnar orsakas av skada ned till de djupare hudlagren från inflammation. När acne har orsakat skada ned till läderhuden vill kroppen försöka att reparera skadan. Under läkningsprocessen bildas nya bindvävsfibrer. Om kroppen reparerar skadan med för lite bindvävsfibrer får man nedsjunkna ärr med gropig hud. Om kroppen reparerar skadan med för mycket bindvävsfibrer bildas upphöjda ärr med knölar.

Behandling mot acneärr med fraktionerad laser bygger på att högintensivt ljus med en specifik våglängd, anpassad för bindvävnaden, penetrerar huden i tusentals små, djupa kolumner där vatten värmas upp. Detta orsaker en kontrollerad skada av bindvävnaden. Kroppens naturliga processer avlägsnar sedan den behandlade vävnaden i kolumnerna samtidigt som tillväxten av kollagen och elastiska fibrer stimuleras. Detta reducerar acneärr med gropar, knölar och rodnad. Sammantaget gör laserbehandling av acneärr att du får ett mindre framträdande ärr med fastare, slätare hud och jämnare hudton.

Laserkliniken Södermalm är en av få laserkliniker i Stockholm med fraktionerad laser. Behandling med fraktionerad laser är en mycket exakt och skonsam metod som även kyler huden för att minska risken för skador. Laserbehandling utförs av leg. läkare.

Du får information om vad som händer under hela behandlingen med fraktionerad laser mot acneärr. Du får ett ögonskydd för att undvika att ljuset träffar ögonen. När ljuspulserna appliceras på huden kan du känna en stickande och varm känsla. Omedelbart efter behandlingen kommer du att ha en rodnad och lätt svullnad. Svullnaden lägger sig oftast samma dag. Rodnaden försvinner oftast efter 2-3 dagar. Du kan uppleva viss torrhet, klåda och lätt flagning dom första dagarna.

Du kommer att se skillnad efter 1-3 behandlingar men ett bättre resultat kommer efter 4 behandlingar med minimum 3 veckors intervall.

Du skall undvika brun utan sol produkter i 4 veckor innan behandling. Det går bra att vara lite solbrun, men undvik aktiv solning och solarium i 1 vecka innan behandling. Undvik läkemedel som orsakar ljuskänslighet under 3 dygn innan behandling. Då behandlingen med fraktionerad laser mot acneärr kan vara lite smärtsam rekommenderas att smörja på receptfri lokalbedövande kräm eller salva 1 timme innan acneärr behandling. Ta bort smink innan behandlingen.

Du kan återgå till normala aktiviteter direkt efter behandlingen av acneärr. För att minska eventuella symptom kan du applicera våta, kalla kompresser eller kylpåse på dom behandlade områdena i 15 minuter varje- till varannan timme. Man kan använda smink nästa dag och dom flesta går till arbete redan nästa dag. Undvik hård träning tills eventuell svullnad lagt sig. Var försiktig med solning dom närmste veckorna efter behandling.

Boka tid för acneärr behandling