Acne Behandling med Laser

Acne är ett vanligt förekommande problem framförallt i ungdomen men även bland vuxna. Acne orsakas av en överproduktion av talg med tilltäppta talgkörtlar med bakterieväxt. Detta ger pormaskar, finnar, knottror och rodnad i ansiktet. Behandling av acne med mediciner; tabletter och andra lokala medel, kan ha en lite tillfredsställande effekt med risk för biverkningar.

Behandling med IPL laser mot acne är effektiv i att reducera pormaskar, finnar, knottror och rodnad i ansiktet.

Laserbehandling Acne

Hur fungerar behandlingen av acne med IPL laser?

Acne orsakas av en överproduktion av talg i kombination med tilltäppta talgkörtlar med bakterieväxt. Behandling med mediciner; tabletter och andra lokala medel med antibiotika, har inte alltid önskvärd effekt och har risk för biverkningar. Behandling av acne med IPL laser bygger på att högintensivt ljus inom ett specifikt spektrum av våglängder, anpassad för acne, penetrerar huden och absorberas av acnebakterien, melanin i talgkörtlar och hemoglobin i blodkärl. Där omvandlas ljuset till värme och orsakar en reducering av antalet acnebakterier, reducering av talgkörtelaktivitet och skrumpning av blodkärl. Sammantaget ger detta en reducering av pormaskar, finnar, knottror och rodnad. Laserbehandling av acne med IPL genomförs i ansiktet för att reducera acne i pannan, på kinderna, runt munnen och hakan.

Laserkliniken Södermalm är en av få laserkliniker i Stockholm med andra generationens IPL laser, med ett perfekt anpassad våglängdsspektrum för acne, som gör kylning av huden onödig. Detta gör laserbehandling med andra generationens IPL en mycket exakt och skonsam metod för behandling av akne. Leg. läkare utför laserbehandlingen.

Du får information om vad som händer under hela laserbehandlingen av akne. Du får ett ögonskydd för att undvika att ljuset träffar ögonen. När ljuspulserna appliceras på huden kan du känna en lätt stickande och varm känsla. Omedelbart efter laserbehandlingen vill du ha en rodnad och helt lätt svullnad. Svullnaden lägger sig oftast samma dag. Rodnaden försvinner oftast nästa dag.

För optimalt resultat behövs oftast 4 behandlingar med 3-4 veckors intervall.

Du skall undvika solning, solarium och brun utan sol produkter i 4 veckor innan behandling av akne med IPL laser. Detta för att solbrun hud inte skall absorbera ljuset och skadas. Undvik läkemedel som orsakar ljuskänslighet under tre dygn innan behandling. Du skall ha ren hud utan smink under behandlingen.

Du kan återgå till normala aktiviteter direkt efter behandlingen och använda smink redan samma dag. Det finns inga hinder att gå till arbete nästa dag. Undvik hård träning tills eventuell svullnad lagt sig. Var försiktig med solning dom närmsta veckorna efter behandling.

BOKA TID

Laserbehandling av acne