Ådernät på Benen Behandling med Laser

Ådernät kallas även kärlspindlar och är ytliga missprydande blodkärl på benen. Ådernät orsakas av en ärftlig benägenhet och är ett mycket vanligt problem. Ofta uppstår ådernät på benen i samband med graviditet.

Behandling av ådernät på benen med Nd:YAG laser är effektiv i borttagning av kärlspindlar och ytliga blodkärl på benen.

Kärlspindlar Ytliga Blodkärl Kärlbristningar

Hur fungerar behandlingen mot ådernät med laser?

Ådernät på benen är ytliga missprydande blodkärl. Kärlen är röda eller blå i färgen beroende på tjockleken och hur djupt de ligger. Behandling av ådernät med Nd:YAG laser bygger på att högintensivt ljus med en specifik våglängd, anpassad för blodkärl, penetrerar huden och absorberas av hemoglobin i blodkärl. Där omvandlas ljuset till värme och orsakar skrumpning av blodkärlen som därefter försvinner.

Laserkliniken Södermalm är en av få laserkliniker i Stockholm med Nd:YAG laser. Behandling av ådernät på benen med Nd:YAG laser är en mycket exakt och skonsam metod som även kyler huden för att minska risken för skador. Laserbehandling utförs av leg. läkare.

När ljuspulserna appliceras på huden kan du känna en stickande och varm känsla. Omedelbart efter behandlingen mörknar kärlen och en lätt rodnad syns på det behandlade området. I många fall ses en förbättring omedelbart efter behandlingen. Eftersom kärlen tynar bort kan det ta flera veckor innan de är borta.

Det behövs 1-4 behandlingar med 6 veckors intervall.

Du skall undvika direkt solljus, solarium och brun utan sol produkter i 4 veckor innan behandling av ytliga blodkärl på benen. Använd helst ett brett spektrum solskyddsmedel av SPF 30 dagligen under 4 veckor. Detta för att undvika att solbrun hud absorberar ljuset och skadas. Undvik läkemedel som orsakar ljuskänslighet (t.ex. Doxyferm och Tetralysal) under tre dygn innan behandling.

Du kan återgå till normala aktiviteter direkt efter behandlingen av ådernät på benen, men undvika hård träning tills eventuell svullnad lagt sig. För att minska symptom kan du applicera våta, kalla kompresser eller kylpåse på dom behandlade områdena i 15 minuter varje- till varannan timme. Om detta inte har tillräcklig effekt kan du köpa receptfritt Hydrokortison kräm 1 % och smörja på två gånger per dag upptill 3 dagar.

Boka tid för behandling av ådernät på benen