Rosacea information och behandling

rosacea

Rosacea är en vaskulär och inflammatorisk hudsjukdom som drabbar vuxna. Sjukdomen är vanligare bland ljushyade och i Sverige är det ca. 10 % som lider av rosacea i någon form. Orsaken är okänd. Rosacea ger ytliga blodkärl, rodnad, knottror och finnar centralt i ansiktet, oftast på näsa och kinder. Behandlingen är med olika mediciner som krämer och tabletter och laserbehandling med IPL.

rosacea

Sjukdomen är mest vanligt hos ljushyade nordeuropéer och ovanligt hos färgade. I Sverige är det ca 8 % som har den vaskulära typen av rosacea som ger ytliga blodkärl och rodnad och 2-3 % som har den inflammatoriska typen som ger röda knottror i ansiktet. Sjukdomen är vanligast hos dom mellan 30 och 50 år och uppträder efter 20-årsåldern. Många har rosacea utan att veta om det och tror att symtomen beror på andra sjukdomar.

Trots att det är en så vanlig sjukdom och medför mycket lidande känner man inte fullt ut orsaken till att den uppstår. Undersökningar antyder att rosacea beror på en inflammation som uppkommer till följd av förändringar i blodkärlen. Det finns ett klart samband mellan migrän och rosacea vilket understöder att inflammation i kärl kan vara en orsak. Rosacea är klart vanligare bland ljushyade och man vet att solning förvärrar sjukdomen. Därför tror man att kronisk solskada också kan vara en orsak till att sjukdom uppstår. Det finns även en känd ärftlig komponent.

Symptomen beror på vilken typ av hudsjukdomen man har. Den vanligaste typen är typ 1 med vaskulära inslag med ytliga blodkärl och rodnad. Den näst vanligaste typen är typ 2 med inflammatoriska inslag med knottror och finnar. Symtomen uppträder centralt i ansiktet, oftast på näsa och kinder. Perioral dermatit är en variant av rosacea där utslagen finns runt munnen. Rinofyma är en mindre vanlig typ av rosacea som ger en grov och klumpig näsa. Rosacea i ögonen är också en mindre vanlig form som kan ge flera olika symtom från ögonen. Undersökningar visar att dom drabbade av rosacea har en sämre livskvalitet än andra och att sjukdomen påverkar självkänslan.

Även om kost, diet, dryckesvanor och andra livsstilsfaktorer inte orsakar rosacea eller är verksamma i behandling vet vi att dessa faktorer kan ge försämring. Det finns flera olika faktorer som kan försämra rosacea och då framförallt rodnaden:

• Sol
  • Starka kryddor
  • Heta drycker/mat
  • Alkohol
  • Värme
  • Kyla
  • Blåst
  • Krämer

Behandling av rosacea var i flera år begränsad till antibiotika som krämer, salva och i som tabletter. Det har aldrig blivit påvisad någon rosaceabakterie. Antibiotika har då blivit använd för den antiinflammatoriska effekten och inte den bakteriedödande. Antibiotikaanvändning ger ökad antibiotikaresistens i samhället och påverkan på miljön. Därför har det senare år tillkommit andra typer antiinflammatoriska läkemedel som inte innehåller antibiotika och som har effekt på rosacea. Antibiotika och de nyare läkemedlen kan ha en god effekt på den inflammatoriska typen av rosacea som ger knottror och finnar. Den vanligaste typen som ger ytliga blodkärl och rodnad har sämre effekt av mediciner.

Behandling med laser, och då framförallt IPL, har visat bättre effekt på blodkärlsförändringarna som ligger bakom symtomen. IPL behandling mot rosacea tar effektivt bort ytliga blodkärl och reducerar rodnad och knottror. IPL behandling bygger på att högintensivt ljus inom ett specifikt spektrum av våglängder penetrerar huden och absorberas av hemoglobin i blodkärl. Där omvandlas ljuset till värme och orsakar skrumpning av kärlen som därefter försvinner och reducerar inflammationen.

På Laserkliniken Södermalm er det leg. läkare som utför laserbehandling mot rosacea med god effekt.

Om du lider av rosacea är du varmt välkommen att kontakta oss på Laserkliniken Södermalm för rådgivning och behandling. Kontakta oss på 073 700 47 34 eller info@laserklinikensodermalm.se. Vill du boka tid direkt, klicka på knappen och leta upp en tid som passar ditt schema!