Nagelsvamp Behandling med Laser

Nagelsvamp på fingrar och tår är ett vanligt förekommande problem. För många har nagelsvamp blivit ett långvarigt besvär där behandling med tabletter och andra medel inte har hjälpt mot svampen.

Behandling med laser är en mer effektiv och snabb behandling mot nagelsvamp på fingrar och tår utan biverkningar.

Laserbehandling nagelsvamp

Hur fungerar behandlingen mot nagelsvamp med laser?

Nagelsvamp på tår eller fingrar orsakas av en infektion med trådsvamp. Ofta är infektion på stortå och tår en förlängning av kronisk fotsvamp. Det finns flera olika medel och metoder för nagelsvamp behandling med olik behandlingslängd och effekt mot nagelsvamp. Medicinsk nagellack användas i 6-12 månader men bara 1 av 4 lyckas med behandlingen. Behandling med tabletter pågår i 3 månader. Upptill 2 av 3 som genomför kuren lyckas men många slutar i förtid på grund av biverkningar i form av ändrad smaksinne och leverpåverkan.

Laserbehandling mot nagelsvamp med Nordlys Nd:YAG laser bygger på att högintensivt ljus med en specifik våglängd, anpassad för nagelsvamp, penetrerar nageln och absorberas av svampen. Där omvandlas ljuset till värme som dödar svampen. Laserbehandling är den bästa behandlingen mot nagelsvamp. Behandling med laser har visat sig långt mer effektiv och snabb än behandling med tabletter och andra medel och har inga biverkningar.

Laserkliniken Södermalm är en av få laserkliniker i Stockholm med Nd:YAG laser. Behandling av nagelsvamp med Nd:YAG laser är en mycket exakt och skonsam metod som även kyler huden för att minska risken för skador. Leg. läkare. utför laserbehandlingen.

När ljuspulserna appliceras på naglar på tår och fingrar kan du känna en lätt stickande och varm känsla. Speciellt känns laserbehandling av nagelsvamp på finger varmt när man fått många pulser. Detta är ingen fara och läkaren pausar då i några sekunder för att det skall kyla sig ned igen. Svampen dör effektivt under laserbehandlingen men sporerna är mer motståndsaktiga. När sporerna har växt till att bli svamp kan man göra ny behandling.

Det behövs 5 behandlingar med 1-2 veckors intervall. Du kommer att se förbättring efter 1-2 månader men det tar 12 månader för en stortånagel att växa ut och 6 månader för resten av naglarna.

Svamp under nageln på tår och fingrar ger ofta en förtjockning av naglarna. Du skall fila ner dina naglar då tunnare naglar ger ett bättre behandlingsresultat. Med nedfilning blir det en kortare strecka för laserljuset och mer energi för att döda svampen. Undvik läkemedel som orsakar ljuskänslighet (t.ex. Doxyferm och Tetralysal) under tre dygn innan behandling.

Efter laserbehandlingen är det viktigt att förhindra återfall:

• Tvätta fötterna dagligen och se till att torka helt torrt mellan tårna
  • Använd tunna strumpor av naturmaterial och tvätta på 60°
  • Använd skor med god andningsförmåga
  • Gå inte barfota i allmänna omklädningsrum

Even om medicinsk nagellack är lite effektivt i behandling av nagelsvamp kan det vara bra som skydd mot ny infektion. Det rekommenderas att använda medicinsk nagellack från sista behandling och tills en ny frisk nagel har växt ut.

Boka tid för nagelsvamp behandling med laser