Hyperhidros – Bakgrund och Behandling

överdriven svettning

Hyperhidros eller överdriven svettning är en vanlig sjukdom som medför stora sociala och yrkesmässiga problem och är visad att reducera livskvaliteten. Dom flesta lider av sjukdomen i tystnad och söker inte hjälp för symptomen.

Att svettas är essentiellt för överlevnad då svettning är ansvarig för att kyla ned kroppen för att undvika överupphettning. Det finns ca 2 till 4 miljoner svettkörtlar på kroppen. Dom flesta av dom är ekkrina svettkörtlar som finns i stort antal i pannan, armhålor, handflator och på fotsulorna. Ekkrina svettkörtlar släpper ut en luktfri, klar vätska för att hjälpa kroppen att hålla en normal kroppstemperatur. Det är dessa svettkörtlarna som är involverad i hyperhidros eller överdriven svettning. Den andra typen av svettkörtlar kallas apokrina svettkörtlar. Dessa finns i armhålorna och underlivet. Apokrina svettkörtlar producerar en tjockare vätska. När denna vätskan kommer i kontakt med hudbakterier kommer en obehaglig lukt.

hyperhidros

Båda typer av svettkörtlar aktiveras av nerver. Nerverna skickar ut signaler till svettkörtlarna i respons till en rad stimuli:

• Överupphettning
  • Hormoner
  • Känslor
  • Fysisk aktivitet

De med hyperhidros har antingen nervändar som skickar ut för mycket signaler till svettkörtlarna eller svettkörtlar som överreagerar på stimuli. Svettkörtlarna blir generellt överaktiva och gör att man svettas mycket.

Det finns två former för hyperhidros. Den vanligaste kallas fokal eller primär hyperhidrosis. Fokal eller primär hyperhidrosis orsakas av ett överaktivt nervsystem som skickar ut för mycket signaler till svettkörtlarna. Orsaken till detta är okänd. Denna formen för hyperhidros är lokaliserad till en eller fler av dessa områden:

• Panna (facial hyperhidros)
  • Underarmar (axillär hyperhidros)
  • Händer (palmar hyperhidros)
  • Fötter (plantar hyperhidros)

Generaliserad eller sekundär hyperhidosis orsakas av ett underliggande tillstånd eller sjukdom. Detta kan vara hormonsjukdomar, övergångsålder, fetma, nervskada och sällan vissa typer av mediciner. Denna formen för hyperhidros är lokaliserad till hela kroppen.

Hyperhidros är ett vanligt tillstånd. Ca 5 % av befolkningen har hyperhidros eller överdriven svettning. Dom flesta lider av att svettas för mycket i tystnad och söker inte hjälp för symptomen. Det är en sjukdom som det pratas litet om och många vet inte om att det finns effektiv behandling.

Hyperhidros medför ett stort handikapp för många. Det påverkar självkänslan, arbetssituationen, det sociala livet och klädval. Det är visat att överdriven svettning reducerar livskvaliteten på lik linje med fler andra allvarliga sjukdomar.

Det finns en rad olika behandlingsformer av hyperhidros och ett antal studier pågår. Hyperhidros behandling består i:

• Antiperspirant
  • Jontofores
  • Antikolinergika
  • Botulinum toxin A injektioner

Antiperspiranter med aluminiumklorid är ofta det första behandlingsalternativet mot överdriven svettning från armhålor, händer och fötter. Antiperspiranter pluggar igen svettkanalen och reducerar mängden svett något. Vanliga biverkningar är torrhet och eksem.

Jontofores är ett annat alternativ för hyperhidros behandling som nu användas mer sällan mot överdriven svettning från händer och fötter. Proceduren genomförs genom att ha händer eller fötter i vatten med en svag elektrisk ström. Den elektriska spänningen blockerar svettkörtlarna tillfälligt. Behandlingen är mycket tidskrävande.

Antikolinergika är mediciner som man tar som tabletter. Denna svettbehandling blir också mer sällan. Antikolinergika reducerar svettning från hela kroppen genom att blockera en receptor på svettkörtlarna. Biverkningar är vanliga och inkluderar muntorrhet, synnedsättning och kognitiv påverkan med ökad risk för demens.

Botulinum toxin typ A är andrahandsval om inte antiperspirant med aluminiumklorid har fungerat i hyperhidros behandling. Injektionsbehandling med botulinum toxin typ A (ofta kallad Botox®) kan användas på alla områden av kroppen men är vanligast i pannan, armhålorna, händer och fötter även om underliv också kan behandlas. Toxinet läggas i dermis som är den mellersta av hudens tre huvudskikt.  Där blockerar det nervändorna från att stimulera svettkörtlarna och hämmar svettning effektivt. Behandlingseffekten håller oftast 6-8 månader varpå ny behandling får genomföras. Det är vanligt att behandlingseffekten håller i lite längre från och med andra behandling. Injektionerna görs med små kanyler och medför lite smärta. Vid behandling mot handsvett och fotsvett får man lägga på lokalbedövning och ha en ispåse på innan behandling. Biverkningar från behandling med botulinum toxin typ A är sällan, oftast lokala och alltid övergående. Man kan uppleva torrhet i det behandlade området. Vid behandling mot handsvett kan man få en övergående muskelsvaghet i pincettgreppet som håller sig i ett par veckor. Vid svettbehandling i pannan kan man få en reduktion av rynkor och en övergående svaghet i muskeln som höjer ögonbrynen.

På Laserkliniken Södermalm är det leg. läkare som utför injektionsbehandlingar med botulinum toxin. Vår läkare, Peter Svamo, har erfarenhet med effektiv Botoxbehandling mot hyperhidros. Om du lider av hyperhidros är du varmt välkommen att kontakta oss på Laserkliniken Södermalm för rådgivning och behandling. Kontakta oss på 073 700 47 34 eller info@laserklinikensodermalm.se. Vill du boka tid direkt, klicka på knappen och leta upp en tid som passar ditt schema!