Acneärr Behandling med Laser

Acneärr uppstår när huden skadas ned till de djupare hudlagren av inflammation från acne och finnar. Man får synlig ärrvävnad när huden läker med bindvävsceller istället för nya hudceller. Acneärr kan förekomma som både knölar, gropar och rodnad, men är oftast en blandning av alla.

Acneärr behandling med fraktionerad laser är effektiv i att reducera ärrvävnad och missfärgning.

Behandling acneärr

Hur fungerar behandlingen mot acneärr med laser?

Acneärr orsakas av skada ned till de djupare hudlagren från inflammation från acne och finnar. Behandling mot acneärr med fraktionerad laser bygger på att högintensivt ljus med en specifik våglängd, anpassad för bindvävnaden, penetrerar huden i tusentals små, djupa kolumner där vatten värmas upp. Kroppens naturliga processer avlägsnar sedan den behandla vävnaden i kolumnerna samtidigt som tillväxten av kollagen och elastiska fibrer stimuleras. Detta reducerar acneärr med knölar, gropar och rodnad. Sammantaget gör laserbehandling av acneärr att du får ett mindre framträdande ärr med fastare, slätare hud och jämnare hudton.

Laserkliniken Södermalm är en av få laserkliniker i Stockholm med fraktionerad laser. Behandling med fraktionerad laser är en mycket exakt och skonsam metod som även kyler huden för att minska risken för skador. Laserbehandling utförs av leg. läkare.

Du får information om vad som händer under hela behandlingen med laser mot acneärr. Du får ett ögonskydd för att undvika att ljuset träffar ögonen. När ljuspulserna appliceras på huden kan du känna en stickande och varm känsla. Omedelbart efter behandlingen kommer du att ha en rodnad och lätt svullnad. Svullnaden kommer att försvinna samma dag, rodnaden kommer typisk att försvinna nästa dag. Du kan uppleva viss torrhet, klåda och lätt flagning dom första dagarna.

Du kommer att se skillnad efter 1-3 behandlingar men optimalt resultat kommer efter 4 behandlingar med 3-4 veckors intervall.

Du skall undvika direkt solljus, solarium och brun utan sol produkter i 4 veckor innan acneärr behandling. Använd helst ett brett spektrum solskyddsmedel av SPF 30 dagligen under 4 veckor. Detta för att undvika att solbrun hud absorberar ljuset och skadas. Undvik läkemedel som orsakar ljuskänslighet (t.ex. Doxyferm och Tetralysal) under tre dygn innan behandling. Det skall ha gått sex månader från avslutad Roaccutan behandling. Det rekommenderas att smörja på receptfri lokalbedövande kräm eller salva 1 timme innan acneärr behandling.

Du kan återgå till normala aktiviteter direkt efter behandlingen, men undvika hård träning tills eventuell svullnad lagt sig. För att minska symptom kan du applicera våta, kalla kompresser eller kylpåse på dom behandlade områdena i 15 minuter varje- till varannan timme. Om detta inte har tillräcklig effekt kan du köpa receptfritt Hydrokortison kräm 1 % och smörja på två gånger per dag upptill 3 dagar.

Boka tid för acneärr behandling